Joga dla seniora? Czy starsi mogą zacząć praktykować jogę?

„Stary człowiek, sztywny człowiek, słaby człowiek, chory człowiek – każdy z nich może praktykować, z wyjątkiem leniwego”. Te słowa wybitnego guru jogi Sri Patthabi Joisa powinny rozwiać wszelkie wątpliwości co do postawionego w tytule artykułu pytania. Według tego stwierdzenia, każdy, kto ma chęci i dobre nastawienie może zacząć swoją przygodę z jogą, niezależnie do tego czy ma 20 lat czy 60. Aktywność fizyczna jest dobra dla osób w każdym wieku. Oczywiście z czasem narastają pewne ograniczenia, ciało człowieka się zmienia. Wnikliwy nauczyciel będzie jednak potrafił tak poprowadzić praktykę, by początkujący czuł się komfortowo i bezpiecznie.

Od czego zacząć?

Starsi ludzie, choć to oczywiście nie jest standardem, miewają różne dolegliwości w obrębie stawów. O wszystkich występujących schorzeniach ortopedycznych należy powiadomić swojego nauczyciela. Jest to niezbędne do wdrożenia odpowiednich korekt, dzięki którym praktyka będzie pozbawiona ryzyka jakichkolwiek kontuzji.

Osoby cierpiące na nadciśnienie nie mogą wykonywać niektórych pozycji. Odnosi się do głównie do pozycji odwróconych.

Kolejna kwestia to odpowiednie tempo ćwiczeń. Osoby starsze, które dopiero zaczynają stawiać pierwsze kroki na macie, nie powinny zbyt szybko i intensywnie wchodzić w pozycje. Tutaj już od początku trzeba znaleźć właściwy balans. Zbytnie forsowanie organizmu może zaszkodzić. Dotyczy to także osób młodszych.

Dobór odpowiednich akcesoriów

Każdy początkujący praktyk, ucząc się prawidłowo wchodzić w pozycje, korzysta z różnych narzędzi. Najbardziej podstawowe akcesoria to mata do jogi, klocki, paski, krzesełka, gumy itp. Niektórzy, szczególnie Ci z młodszej grupy wiekowej, przy systematycznej pracy dosyć szybko rezygnują z pomocy. Młode ciało, o ile nie ma ograniczeń szybko zapisuje zmiany i jest w stanie adaptować swoje możliwości do okoliczności w krótkim czasie. Osoby starsze niestety tych umiejętności już nie mają, dlatego wszelkie pomoce służą im zdecydowanie dłużej.

Na jakie zajęcia warto się zapisać?

Starsze osoby decydujące się na praktykę jogi powinny szukać zajęć podyktowanych ich grupie wiekowej. Takie profilowanie, choć niektórym może wydać się zbytnim ograniczeniem jest idealnie zwłaszcza dla początkujących. Joga dla seniora to zwykle łagodna forma nastawiona na naukę prawidłowych technik oddechowych i rozciągających ciało.

Właściwy oddech jest kluczowy, a jego opanowanie początkiem do dalszego sukcesu na macie. Bez równomiernego i spokojnego oddechu nie ma korzyści. Każdy początkujący, czy młodszy, czy starszy powinien regularnie praktykować pranayamę.

Regularne ćwiczenia jogi korzystnie wpływają na zdrowie fizyczne, ale także psychiczne. Starsi ludzie będący już na emeryturze często borykają się z różnymi problemami związanymi ze zmianą trybu życia. Nagłe przejście z trybu pracy do odpoczynku nie dla wszystkich przychodzi naturalnie. Warto w tych trudnych momentach wypełnić lukę i zapisać się na jogę. Może to być też inna aktywność. W tym kontekście ważna jest aktywizacja do różnych działań. 

Kolejnym ważnym elementem jest odpoczynek. Każda sesja jogi powinna być zakończona relaksem. Szczególnie starsi ludzie powinni tego pilnować, żeby po każdym treningu poświęcić czas na wyciszenie i ukojenie zmysłów. Pozycja Savasana, bo tak określa się asanę, w której się odpoczywa, to leżenie na plecach z zamkniętymi oczami. Zwykle wystarczy 10 minut, żeby ciało poczuło odprężenie, choć oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby relaks przedłużyć. W tym miejscu odczucia są bardzo zindywidualizowane. 

Przy odrobinie chęci, odpowiednim sprzęcie i pomocy dobrego nauczyciela każdy może rozpocząć swoją podróż z jogą, nawet seniorzy. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wejść na matę i zrobić pierwszy krok.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *