84 rocznica napaści Niemiec hitlerowskich na Polskę – Koncert – „Symfonia pieśni żałosnych” 

Na dziedzińcu Rotundy Zamojskiej o godz. 19:45  odbył się Koncert – „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej im. K. Namysłowskiego w Zamościu, pedagogów, absolwentów i uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. K. Szymanowskiego w Zamościu. Koncert był złożeniem hołdu wszystkim ofiarom pomordowanym podczas II wojny światowej.

III Symfonia – „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego na sopran solo i orkiestrę, powstała w 1976 roku na zamówienie rozgłośni Südwestfunk w Baden Baden. Prawykonanie odbyło się 4 kwietnia 1977 roku w Royan, w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej. Nagranie utworu z sopranistką Dawn Upshaw i zespołem London Sinfonietta pod dyrekcją Davida Zinmana w 1991 roku uzyskało ponad milionową sprzedaż i zdobyło złotą płytę co spowodowało wielkie zainteresowanie całego świata polskim kompozytorem.

Symfonia powstała pod wpływem słów wyrytych na ścianie więziennej celi numer 3 w zakopiańskim komisariacie „Palace” przez Helenę Błażusiak: „Mamo, nie płacz, nie. Niebios Przeczysta Królowo, Ty zawsze wspieraj mnie. Zdrowaś Mario”.

W każdej z części sopran śpiewa do słów innego polskiego tekstu. Pierwszym jest XV – wieczny polski lament maryjny, drugim wiadomość napisana na ścianie celi w kwaterze gestapo podczas II wojny światowej  a trzecim śląska piosenka ludowa o matce szukającej syna, poległego w powstaniach śląskich.

To monumentalne dzieło jest wyrazem indywidualnych poszukiwań twórcy, zarówno w sferze techniki, jak i próby określenia własnej, chrześcijańskiej tożsamości duchowej.

Cierpienie, które jest wiodącym tematem dzieła, ukazane tu poprzez ból matki po stracie syna i wizerunek więźniarki w gestapowskim więzieniu, zyskuje właściwy sens dopiero w świecie wiary i dramacie Golgoty.

Ewa Tracz – sopran. Absolwentka Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie oraz studiów doktoranckich Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. AM dr hab. Ewy Biegas.
Laureatka I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina Iuventus Canti (Słowacja, 2011), II Nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie-Zdroju (2012), I Nagrody w III Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków, Częstochowa (2013), I Nagrody w kategorii głosów żeńskich w XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2013) II Nagrody w 9 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im Klaudii Taev  (Estonia, 2015) II Nagrody w V Konkursie Wokalnym im .I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2015) II Nagrody w 9 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki (2016) oraz I Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2018).
Na deskach Opery Wrocławskiej debiutowała rolą Giovanny D’arco w operze ‚Giovanna D’arco’ G. Verdiego (2014) Hrabiny w operze ‚Wesele Figara’ (2014), Pierwszej Damy w operze ‚Czarodziejski flet’ (2015), Fiordiligi w operze ‚Cosi fan tutte’ W. A. Mozarta (2015). Kreowała partię Marianny w operze ‚Kawaler srebrnej róży’ R. Straussa (2014) oraz Ksenii w operze ‚Borys Godunow’ M. Musorgskiego (2015).
Na deskach mediolańskiej La Scali debiutowała partią Konstancji w operze  ‚Uprowadzenie z Seraju’ w wersji dla dzieci w języku włoskim W. A. Mozarta  (2016), partią sopranową Wróżki w balecie ‚Sen nocy letniej’ F. Mendelssohn-Bartholdy (2017)  partią matki Gertrudy w operze ‚Jaś i Małgosia’ E. Humperdinck (2017) oraz partię Anny w oprze ,Nabucco’ G. Verdiego (2017)  Na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie debiutowała partią Micaeli w operze ‘Carmen’(2018) oraz partią Ulany w Operze ‘Manru’ J. I. Paderewskiego (2018), która zaprezentowała również w Operze Lwowskiej oraz Narodowej Operze Ukraińskiej w Kijowie.  Zaśpiewała partię Donny Anny  z opery ‘Don Giovanni’  w Polskiej Operze Królewskiej (2019). Współpracowała między innymi z takimi dyrygentami jak: Grzegorz  Nowak, Michał Klauza, Nello Santi, Marc Albrecht, Łukasz Borowicz,  Joseph Swensen, David Coleman, Keri-Lynn Wilson, Alexander Liebreich, Marco Guidarini, Pietro Mianiti, Michele Gamba, Wincenty Hawel, Adam Klocek, Andriy Yurkevych, Massimiliano Caldi, Warcisław Kunc, Ewa Michnik, Maciej Tomasiewicz, Tadeusz Zathey, Tomasz Tokarczyk, José Ferreira

WYKONAWCY
Ewa Tracz – sopran
Tadeusz Wicherek – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu

I cz. koncertu możemy obejrzeć pod linkiem https://www.facebook.com/serwiszyciezamoscia/videos/1118877652293371/

Advertisements

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *