Od 1 stycznia zmiany w prawie konsumenckim

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe przepisy prawa dotyczące transakcji konsumenckich.

Wprowadzono nowe zasady reklamacji.

Zmieni się nazewnictwo: zamiast „rękojmi” mamy „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”, a zamiast pojęcia „rzecz” będzie obowiązywać pojęcie „towar”. Konsument w pierwszej kolejności będzie mógł żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Sprzedawca będzie odpowiadał za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. Nowością jest,       że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku.

Obniżki cen.

Każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, będzie musiał podawać oprócz aktualnej ceny – także najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę. W przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki, natomiast w przypadku produktów będących w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni – najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.

Zakupy za pośrednictwem platformy handlowej.

Konsumenci mają być jasno informowani, czy podmiot oferujący na platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną. Jeśli jest osobą fizyczną konsument ma być poinformowany, że w tej relacji nie mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów np. możliwość odstąpienia od umowy. Platforma musi też informować, jak się podzieliła ze sprzedającym obowiązkami związanymi z realizacją umowy.

Opinie konsumentów.

Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów ma obowiązek podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wprost zakazane jest zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.

Towary z elementami cyfrowymi oraz treści i usługi cyfrowe.

W ustawie o prawach konsumenta jasno wskazano, że towar z elementami cyfrowymi czy treści i usługi cyfrowe można reklamować podobnie jak wszelkie inne towary lub usługi. Przedsiębiorca będzie odpowiedzialny także za zgodność takiego cyfrowego towaru, np. gry, programu komputerowego, z jego wersją próbną czy zapowiedziami. Będzie miał też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.

 Umowy opłacone danymi osobowymi.

Konsumenci będą chronieni nie tylko, gdy zapłacą za treści lub usługi cyfrowe, np. dostęp do aplikacji, pieniędzmi, ale także swoimi danymi osobowymi. Będą obowiązywać takie same zasady, jak w odniesieniu do odpłatnych usług, np. możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni.

Lepsza ochrona dla kupujących na pokazach czy wycieczkach.

  •  wydłużenie do 30 dni terminu na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni.
  •  zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki – zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa pożyczki, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.
  • zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy – dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta. Rozwiązanie pozwoli na podjęcie świadomej decyzji o zakupie, a konsumenci nie będą narażeni na straty finansowe, gdy z niego zrezygnują w ustawowym terminie.
  • możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne.

Nowe przepisy dotyczą umów zawartych od 1 stycznia 2023 r.

Więcej informacji można uzyskać w biurze Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Zamościu

  1. Partyzantów 10 pokój nr 320, tel. 84 6772422, e-mail: konsument@zamosc.pl

Przyjęcia interesantów – mieszkańców miasta Zamościa w dniach: poniedziałek, środa, czwartek 7.30 – 15.30; wtorek 8.00 – 16.30.

Mieszkańcy innych powiatów mogą zgłaszać się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania, urzędującego w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta – dotyczy miast na prawach powiatu.

Advertisements

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *