„Fałszywy telefon – zagrożone oszczędności” – trwa kampania edukacyjno-informacyjna

Emisja spotów prewencyjnych dotyczących oszustw metodą na „wnuczka” ruszyła na antenie TVP 3 Lublin. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach realizacji projektu pn. Fałszywy telefon – zagrożone oszczędności w ramach Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Celem projektu jest upowszechnianie wiedzy na temat specyfiki zorganizowanych oszustw, w tym policyjne kampanie edukacyjno-informacyjne oraz spotkania bezpośrednie z seniorami.

„Fałszywy telefon – zagrożone oszczędności” – to temat kampanii, której celem jest zapobieganie i zwalczanie przestępczości oraz wspieranie ofiar. Projekt skierowany jest do seniorów, ponieważ w przypadku oszustw „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na wypadek”, to właśnie ta grupa społeczna jest najbardziej narażona na ich skutki. Liderem projektu jest  Komenda Wojewódzka Policji w Rzeszowie, a partnerami  – komendy wojewódzkie z Olsztyna, Białegostoku, Lublina  i Gorzowa Wielkopolskiego.

Zamierzeniem tego przedsięwzięcia jest upowszechnianie wiedzy na temat specyfiki zorganizowanych oszustw metodą na tzw. „wnuczka” pod różną legendą (na wnuczka, na policjanta, na wypadek) w tym kampanie edukacyjno-informacyjne oraz spotkania bezpośrednie z seniorami.

Seniorzy to grupa społeczna najbardziej narażona na utratę oszczędności. W dużej mierze wynika z faktu, że często to właśnie oni zamieszkują samotnie, mają sporadyczny kontakt z najbliższymi i nie posiadają wiedzy na temat czyhających zagrożeń. Seniorzy przez to, że kierują się ufnością wobec innych, dużą wrażliwością i empatią, często chcąc pomóc swoim bliskim, padają ofiarą przestępców. Pod wpływem dużych emocji i stresu podejmują pochopne decyzje, nie zastanawiając się nad ich ewentualnymi konsekwencjami.

Jednym z założeń projektu jest emisja spotów prewencyjnych. Ruszyła ona 1 września na antenie TVP 3 Lublin  i potrwa do 19 października b.r.

Ponadto w ramach „Dni pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem” policjanci z wydziału Prewencji i Wydziału Kryminalnego KWP w Lublinie zgodnie z zaplanowanym harmonogramem udzielają porad osobom, które padły ofiarą oszustwa (np. metodą „na wnuczka/policjanta”, podczas pokazów towarów, itp.) lub chcą dowiedzieć się jak się ustrzec przed tego typu przestępstwami. Mundurowi udzielają wskazówek, jak reagować w przypadku próby oszustwa i gdzie szukać pomocy.

Projekt pn. „Fałszywy telefon – zagrożone oszczędności” nr PL/2020/PR/0110, współfinansowany przez Unię Europejską. Realizowany jest w terminie od 1 października 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.