Przenikanie czasu z materią w BWA Galeria Zamojska
Przenikanie czasu z materią to nowa wystawa w BWA, której wernisaż odbył się 14 października 2016 o godz.17.00, to wystawa malarstwa Krystyny Rudzkiej-Przychody i bursztynu z kolekcji Lucjana Gazdy
Wystawa malarstwa Krystyny Rudzkiej-Przychody i fragmentu kolekcji Lucjana Gazdy „Przenikanie czasu z materią” jest kontynuacją fascynacji naukowym odczytywaniem przekazu geologicznego – upływu czasu i ewoluowania materii . Po raz kolejny, jest to malarska narracja z bursztynem w tle. Wystawy „Zaginiony las” w Muzeum na Zamku w Janowcu, „Lubelski bursztyn” w Muzeum w Chełmie, „Przenikanie czasu z materią” w Muzeum Wincentego Pola w Lublinie znaczą bursztynowy szlak ostatnich kilku lat wspólnych wystaw malarstwa Krystyny Rudzkiej-Przychody i kolekcji oraz wizualizacji tajemnic tego kamienia Lucjana Gazdy, geologa, badacza lubelskiego bursztynu. Wystawa w Zamościu wpisuje się w bursztynową przeszłość miasta, co może nie jest powszechnie znane, które w pewnym okresie historii rozwijało się na szlaku czarnomorskiej odnogi szlaku bursztynowego. Wystawa „Przenikanie czasu z materią” to konfrontacja wrażliwości artystki i jej malarstwa inspirowanego skałami, skamieniałościami i skamieniałymi łzami Heliad z mitycznego Erydanu, sukcynitu-bursztynu z surową jego bryłą i cyfrowym zapisem odczytywanych w laboratorium jego tajemnic. Obrazy Krystyny, będące wysublimowanym materializowaniem wrażliwością artystki tajemnicy rodzenia się przed milionami lat życia, które w pewnym momencie czasu geologicznego eksplodowało bursztynem, kamieniem magicznym, rozbudzającym emocje w świadomości minionych cywilizacji, ale także współcześnie. Wystawa to połączenie wrażliwego i nastrojowego malarstwa Krystyny Przychody-Rudzkiej i bursztynów z kolekcji Lucjana Gazdy, w tym bursztynów lubelskich. Wystawa jest kontynuacją wspólnych działań wystawienniczych Krystyny Przychody-Rudzkiej i Lucjana Gazdy, które z różnym nasileniem trwają już 25 lat. Konsekwentnie konfrontują wizualizacje dostrzegalnego i podświadomego postrzegania artysty z naukowym odczytywaniem przekazu geologicznego zaklętych w pozornie martwych i niemych kamieniach.(info.BWA)
Fotorelacja Mirosław Chmiel