Na koniec “Zagłada” w Zamościu
12 września godz. 19.30 w Parku Miejskim odbył się ostatni ze spektakli w ramach 45 Zamojskiego Lata Teatralnego – “Zagłada” w wykonaniu Fundacja Banina .
Od 15 lipca do 12 września odbyło się w ramach tegorocznego ZLT 9 wydarzeń (spektakle i koncerty) oraz 2 wydarzenia towarzyszące (konkurs na plakat i wystawa fotografii p. Stanisława Orłowskiego).
Przed spektaklem Radna Sejmiku Województwa Lubelskiego Maria Gmyz, Prezydent Miasta Zamość Andrzej Wnuk i Dyrektor Zamojskiego Domu Kultury Janusz Nowosad wręczyli Grażynie Kawali (kierownik programowy Zamojskiego Lata Teatralnego) Medal Pamiątkowy Województwa Lubelskiego za wieloletnią działalność kulturalną.
Spektakl „Zagłada” jest adaptacją utworu zamościanina Piotra Szewca o tym samym tytule. Książka po raz pierwszy ukazała się w 1987 roku. Portretuje grupę mieszkańców miasta Zamość, dla których spokój i uporządkowana codzienność są głównym sensem działania. Utwór jest zapisem jednego dnia z życia miasta, prawdopodobnie latem 1939 roku,
gdy nawet przyroda zdawała się przeczuwać nadchodzącą tragedię. W książce wielokrotnie powraca motyw końca, który niechybnie nadejdzie. Wiemy, jak skończyła się rzeczywistość bohaterów „Zagłady”. Pytanie, co zrobić, by dzisiaj leniwa codzienność nie doprowadziła do powtórki.
Realizatorzy sięgają po tytuł, by po raz pierwszy zrealizować go w miejscu, w którym toczy się akcja oraz przedyskutować go na nowo z zamojską i ogólnopolską publicznością; zastanowić się, jak funkcjonował Zamość przed wojną, jak wyglądało życie jego mieszkańców. Ważnym aspektem jest także zadanie pytania, ile wielokulturowość i wielonarodowość wnosiła do tkanki miejskiej.
Fundacja Banina z Warszawy
„Zagłada” na podstawie powieści autorstwa Piotra Szewca
Adaptacja, scenariusz i dramaturgia: Marta Fortowska
Asystentka dramatopisarki: Alicja Stankiewicz
Występują: Paweł Bernadowski, Marek Chodaczyński, Teresa Filarska, Patryk Pawelec,
Alicja Stankiewicz
Reżyseria: Bartłomiej Miernik
Scenografia, kostiumy, ruch sceniczny: Maria Łozińska
Kierownik produkcji: Karolina Kaliszuk
W spektaklu wykorzystano fragmenty utworu Libelid – In der Fincter oraz utworu Zygmunta
Krauzego – Stone Music