Czy Zamość wykorzysta kolejną szansę
Dzisiaj 22 czerwca na lotnisku Mokre koło Zamościa odbyła się prezentacja oraz pokaz śmigłowca w locie. MSB-2 (zmodernizowana wersja Mi-2).
Celem prezentacji było zaprezentowanie śmigłowca dla lokalnych władz samorządowych oraz woj.lubelskiego w celu wyboru lokalizacji dla ulokowania inwestycji w postaci Centrum Modernizacji Śmigłowców oraz Samolotów.
Pokaz został przygotowywany przez DM-MSB Sp. z o.o. Centrum Modernizacji Śmigłowców. Kompetencją firmy jest remotoryzacja i modernizacja śmigłowców na rynek cywilny oraz wojskowy.
W pierwszym etapie firma skupia się na modernizacji śmigłowców typu Mi-2 oraz Mi-8. Przedłużanie eksploatacji obecnych maszyn, zapewniając jednocześnie integrację śmigłowca ze specyfikacją oczekiwaną przez klienta. Działania prowadzone są przy bezpośredniej współpracy i ze wsparciem kompetencyjnym MotorSich Ukraina.
Jeśli chodzi o śmigłowiec jest to zmodernizowana i zremotoryzowana wersja śmigłowca Mi-2 czyli nowa przekładnia i nowe silniki, zwiększony udźwig o 600 kg.i nadana żywotność na kolejne 15-20 lat resursu powiedział Wojciech Maślany Prezes Zarządu.
Jeśli chodzi o płatowiec i pozostałe elementy w 90% elementy tego śmigłowca jesteśmy gotowi wytwarzać sami. Dzisiaj je wytwarzamy z firmą MotorSich w Zaporożu oraz innych zakładach na Ukrainie. Projekt ten trwa już od kilku lat i celem jest uruchomienie w 100 % zarówno silników jak i łopat oraz przekładni głównej tutaj w Polsce. Na świecie lata ponad 2,500 śmigłowców Mi-2, które wymagają w najbliższych dwóch, trzech latach modernizacji.Klienci, którzy zdecydują się na dalszą eksploatację tego rodzaju statku powietrznego będą mogli skorzystać z naszych usług. W pierwszym etapie jesteśmy gotowi nawet na dziś uruchomienie produkcji samolotu AN 2-100 czyli tzw.Antek tylko z silnikiem turbinowym, również produkcji MotorSich. Obecnie poszukujemy na terenie całej Polski miejsca gdzie moglibyśmy zainwestować w budowę w zakład produkcyjny i jedną z lokalizacji, którą rozważamy jest lotnisko w Mokrem koło Zamościa.
Żeby taka fabryka funkcjonowała przez lata taka inwestycja jest na 30-40 lat to za tym musi pójść szereg działań jeśli chodzi o szkolnictwo. Szkolenie przyszłych techników i inżynierów, nie projektantów ale typowych inżynierów, którzy produkują i składają czy produkują wiązki elektryczne . Produkcja lotnicza to nie tylko produkcja na własne potrzeby ale również kooperacja z branży auto-moto..Dlatego musi być wsparcie od strony kształcenia szkoły średniej i technicznej. czego nam brakuje. Mamy bardzo duże zalecze pracowników z Ukrainy ale to jest na okres 5-7 lat.dlatego trzeba kształcić własne zaplecze.W takiej fabryce zazwyczaj pracuje od 1000-3000 osób.