Jak sprzedawać przedmioty na portalach aukcyjnych?
Aby wystawić przedmiot na portalu sprzedawca nie musi być handlowcem ani posiadać własnej firmy. Możesz to zrobić także wtedy, kiedy chcesz się pozbyć zbędnych rzeczy, które posiadasz w domu. To banalnie łatwe, a dzięki temu dotrzesz do wielu potencjalnych kupujących. Dostępnych jest wiele platform zakupowych, z których korzystamy na co dzień., dlatego z pewnością każdy wybierze coś dla siebie. Za samo wystawienie ogłoszenia w zależności od rodzaju towaru przeważnie nie zapłacisz nic! Jak to zrobić? Poniżej znajduje się prosta instrukcja obsługi, która poprowadzi Cię do prawidłowego korzystania do platformy zgodnie z jej przeznaczeniem.
Jak wystawić przedmiot na sprzedaż – instrukcja obsługi
Niezależnie od tego jaki portal wybierzesz cały portal wygląda przeważnie tak samo. Jak wystawić przedmiot na Allegro? Jak skorzystać z innego portalu zakupowego? Pierwszym krokiem do wystawienia przedmiotu jest posiadanie aktywnego konta. To samo konto jest zarówno dla kupującego jak i sprzedawcy. Jeżeli go nie masz nic straconego! To bardzo proste, a całość wraz z potwierdzeniem odbywa się w wersji elektronicznej i zajmuje dosłownie chwilę. Posiadasz już konto? No to zaczynamy!
1. Zaloguj się do konta
Po zalogowaniu się do swojego konta w głównym menu znajdziesz zakładkę wystaw przedmiot. Po jej kliknięciu zostaniesz przekierowany do formularza wystawienia przedmiotu. Na Twoim koncie znajduje się także zakładka dotycząca sprzedaży. To właśnie tam znajdują się wszystkie wystawione przez Ciebie przedmioty, zarówno te które aktualnie sprzedajesz jak i te archiwalne.
2. Zacznij od nazwy
Podaj nazwę przedmiotu, która będzie jednocześnie tytułem Twojej aukcji. Pamiętaj, że to właśnie po tych słowach konsument będzie mógł odnaleźć Twoją aukcję, postaraj się więc jak najbardziej dokładnie opisać sprzedawany przedmiot. Tutaj posiadasz limit znaków.
Serwisy wprowadzają ułatwienia dla klientów, dlatego wiele przedmiotów znajduje się w katalogu produktów, dzięki czemu po wpisaniu nazwy przedmiotu lub jego kodu EAN, jeżeli był on już wcześniej wystawiony, część parametrów może zostać uzupełniona automatycznie. To spora oszczędność czasu, szczególnie jeżeli nie posiadasz szczegółowych informacji. Oczywiście są one dostępne w internecie, ale ich automatyczne uzupełnienie to znaczne uproszczenie pracy sprzedawcy.
Podobnie sprawa ma się z automatycznym przypisaniem do kategorii. Ważne jest aby przestrzegać należytego korzystania z dostępnych kategorii gdyż to właśnie one pomagają konsumentowi dotrzeć do oferowanych przez nas produktów i pozwalają utrzymywać ład. Oczywiście jeżeli nie zgadzamy się z wybraną przez system kategorią lub dany przedmiot nie znajduje się w bazie możemy całość uzupełnić ręcznie. W tej zakładce znajduje się wersja elektroniczna formularza, który bez problemu przeprowadzi nas krok po kroku.
3. Dodaj opis oraz zdjęcia produktu
Zdjęcia to coś co pomaga przyciągnąć uwagę klientów. Tak samo ważny jest jednak opis. Powinien być on napisany w języku polskim, tak aby każdy kupujący mógł go zrozumieć. To miejsce gdzie możesz opisać zalety sprzedawanego produktu, jego specyfikację oraz załączyć instrukcję obsługi, która przybliży korzystanie z przedmiotu. W opisie możesz zamieścić wiele zdjęć, dzięki czemu funkcje produktu możesz przedstawić w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Warto tutaj także wspomnieć o zasadach bezpieczeństwa które należy spełnić aby móc użytkować przedmiot zgodnie z jego przeznaczeniem. Sprzedawca obowiązany jest przedstawić fakty dotyczące produktu i opisać jego rzeczywisty stan, łącznie z wadami o ile takie posiada.
4. Załączniki i dodatkowe zakładki
To miejsce, gdzie możesz dodać istotne załączniki w formacie PDF – to odpowiednie miejsce na załączenie instrukcji obsługi. Także tutaj może znaleźć się instrukcja bhp czy inne niezbędne dokumenty lub inne dokumenty, którymi chcesz podzielić się z kupującym.
Pamiętaj, że obowiązek wydania instrukcji nie jest bezwzględny, ale warto taką załączyć, szczególnie jeżeli ma ułatwić korzystanie z rzeczy. Co istotne dołączenie do rzeczy instrukcji to obowiązek sprzedawcy, a nie jak się większości wydaje producenta.
5. Forma sprzedaży, wysyłki i promowanie produktu
Tutaj możesz zdecydować jakim sposobem chcesz sprzedać dany przedmiot: poprzez standardową aukcję czy licytację. Kolejny krok to ustawienie ceny dostawy, gdzie musisz wpisać koszty wysyłki. Na koniec pozostaje Ci wybór czy chcesz skorzystać z opcji promowania produktu, który ułatwi Ci sprzedaż czy decydujesz się na tradycyjną aukcję.
6. Sprzedaż
Ostatnim krokiem jest sprawdzenie formularza wystawiania. Jeżeli wszystko się zgadza możesz wystawić przedmiot i czekać na sprzedaż. Powodzenia!
Anulowanie zwrotu towaru
Po dokonaniu zakupów masz prawo do złożenia reklamacji czy zwrotu towaru. Każdy konsument może zwrócić towar zakupiony w sklepie internetowym bez podania przyczyny. Wystarczy wypełnić odpowiedni formularz zwrotu znajdujący się w Twoim koncie. Wtedy sprzedawca zostanie poinformowany o tym, że chcesz zwrócić zakupiony towar. W zależności od tego jaki przewoźnik realizował zamówienie sam proces zwrotu będzie wyglądał inaczej. Co w przypadku kiedy stwierdzimy, że jednak zamówiony towar nam się przyda? Albo kiedy ktoś z naszych bliskich jednak chciałby go mieć i wcale nie chcemy go zwracać? Nic straconego. Jak anulować zwrot na Allegro? Samo złożenie wniosku o zwrot towaru nie jest jednoznaczne z jego oddaniem. Wystarczy skontaktować się ze sprzedającym i poinformować go o zmianie decyzji. Następnie po prostu nie odsyłamy przedmiotu. Gotowe!