Rozpoczynamy realizację S17 na południe od Zamościa
14.10.2022 podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S17 Zamość Wschód – Zamość Południe. Odcinek o długości 12,5 km wybuduje firma Budimex, a wartość kontraktu to ok. 440,6 mln zł. To pierwsza z trzech umów na realizację trasy między Zamościem a Hrebennem.
Co zbudujemy?
Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnymi). Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie i drogi do obsługi ruchu lokalnego. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Planowane są m in. dwa węzły drogowe, most oraz dziewięć wiaduktów.
Zamość Wschód – Zamość Południe
Odcinek rozpocznie się węzłem Zamość Wschód, który będzie wybudowany na przecięciu z drogą krajową nr 74, w okolicach miejscowości Jarosławiec. Trasa przebiegać będzie na wschód od obecnej drogi krajowej nr 17, ominie Barchaczów oraz Łabunie i zakończy się węzłem Zamość Południe w okolicach Wólki Łabuńskiej, na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku miejscowości Tyszowce. W ramach inwestycji rozbudowany będzie także fragment DK74 od Zamościa do Miączyna o długości ok. 4 km.
Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Czas ten nie uwzględnia okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
S17 w przetargu i przygotowaniu
To pierwsza z trzech umów, które podpiszemy w najbliższym czasie na realizację ekspresowej „siedemnastki” między Zamościem a Hrebennem, o łącznej długości ok 48 km. Pozostałe dwa postępowania, na realizację odcinków Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, są już w końcowej fazie. Obecnie trwają obowiązkowe kontrole przetargów, które prowadzi Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Po ich zakończeniu będziemy mogli podpisać umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i budowę trasy.
Aktualnie na etapie prac przygotowawczych jest też pięć odcinków drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem o łącznej długości ok. 67 km. Jeszcze w tym roku planujemy ogłoszenie przetargów na realizację trzech z nich. Dla dwóch (Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód) toczy się procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.
Z Warszawy do granicy z Ukrainą
Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski – Hrebenne stanowi element ciągu drogowego S17 Warszawa – Lublin – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne (granica państwa). To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie się łączyć na węźle Piaski Wschód z planowaną drogą ekspresową S12, a poprzez wybudowane odcinki S12/S17 i istniejące węzły na obwodnicy Lublina, połączy się także z drogą ekspresową S19 Via Carpatia. S17 wraz z S12 i S19 stanowić będą na terenie województwa lubelskiego zasadniczy szkielet dróg o dużej przepustowości, łączących kluczowe ośrodki gospodarcze kraju z największymi miastami Polski Wschodniej./GDDKiA O/Lublin