Drogi ekspresowe S12 i S17 – stan realizacji

Obie trasy będą prowadzić z centrum naszego kraju do granicy z Ukrainą pełniąc ważną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym jak i międzynarodowym. S12 stanie się w przyszłości najkrótszym szlakiem od autostrad A1 i A2 w okolicy Łodzi do Lublina, Chełma i dalej przez Kowel do Kijowa. Z kolei S17 już teraz łączy Warszawę z Lublinem, a w przyszłości także z Zamościem, ułatwiając także dojazd do Lwowa.

Obecnie kierowcy korzystają już z blisko 94 km drogi ekspresowej S12 od początku obwodnicy Puław do węzła Piaski Wschód oraz łącznie niemal 121 km S17 od węzła Warszawa Wschód do Kurów Zachód i obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obie drogi ekspresowe pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód mają wspólny przebieg. W przyszłości S12 rozpoczynając się w okolicy Łodzi będzie liczyła ok. 335 km długości. Z kolei S17, mającą punkt początkowy na skrzyżowaniu z S8 na obwodnicy Warszawy, będzie miała długość ok. 262 km. Realizacja brakujących odcinków obu dróg ekspresowych zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg do 2030 r. (RPBDK).

Zaczynem przyszłej drogi ekspresowej S12 w woj. lubelskim była dobudowa drugiej jezdni na odcinku od Lublina do Piask przeprowadzona w latach 70. ub. wieku. Na początku XXI w., w 2004 r., oddano do użytku dwujezdniową obwodnicę Piask o długości ok. 4 km, oznakowaną jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W wakacje 2008 r. oddano do użytku I etap obwodnicy Puław o długości blisko 13 km, z nowym mostem na Wiśle i dwujezdniowym odcinkiem o długości ok. 4 km pomiędzy węzłami leżącymi po obu stronach rzeki. Tu także nie ustawiono charakterystycznego znaku z białym samochodem na niebieskim tle oznaczającego drogę ekspresową. Z kolei pierwszym odcinkiem przyszłej S17 była dwujezdniowa obwodnica Garwolina, o długości blisko 13 km, udostępniona do ruchu we wrześniu 2007 r.

W latach 2013 – 2014 sukcesywnie oddawaliśmy do użytku odcinki na wspólnym przebiegu S12 i S17, od węzła Kurów Zachód do Piask, a przy okazji znaki drogi ekspresowej pojawiły się na funkcjonującej już obwodnicy Piask. W wakacje 2018 r. udostępniliśmy do ruchu II etap obwodnicy Puław i tutaj również oznakowanie drogi ekspresowej S12 objęło wybudowany poprzednio I etap. W 2020 roku, po wybudowaniu odcinków S17 węzła Lubelska do Kurów Zachód, Warszawa połączyła się drogą ekspresową z Lublinem.

Wydłużamy S12 na wschód…

W realizacji mamy już kolejne odcinki tej trasy w woj. lubelskim, od Piask do Dorohuska. To blisko 70 z 75 km do granicy z Ukrainą. Ostatnio informowaliśmy o postępach robót budowlanych na ponad 13-kilometrowej obwodnicy Chełma. Dla pozostałych odcinków wyłoniliśmy wykonawców, którzy pracują nad dokumentacją projektową. Fragment trasy S12, od MOP Teosin do Dorohuska (granica Państwa), będzie realizowany z dofinansowaniem ze środków UE w ramach CEF 2021-2027 i wdrażany w ramach polsko – ukraińskiego projektu nakierowanego na zwiększenie dostępności transportowej pomiędzy UE/Polską a Ukrainą. We wdrażaniu projektu wezmą udział partnerzy z Ukrainy (Służba Celna i Ukravtodor). Koszty całkowite to 93,2 mln euro, w tym koszty kwalifikowalne to 76,3 mln euro, a wkład ze środków UE to 38,2 mln euro. W ramach budowy S12 zrealizujemy także drogi dojazdowe do obsługi przejścia drogowego w Dorohusku oraz do planowego Terminala Samochodowego w Okopach. Porozumienie w tej sprawie podpisali wiosną br. Wojewoda Lubelski Lech Sprawka i p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski. Inwestycja będzie sfinansowana przez Wojewodę Lubelskiego.

Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączyliśmy fragment przyszłej S12 o długości ok. 5,7 km, na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami.  Wyłoniliśmy już wykonawcę dokumentacji projektowej (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych) dla tego fragmentu trasy i podpisaliśmy z nim umowę. Obecnie trwają prace dokumentacyjne.

… i zachód

8 grudnia br. ogłosiliśmy otworzyliśmy oferty w przetargach na realizację dwóch odcinków S12 o łącznej długości prawie 30 km od gr. woj. mazowieckiego poprzez Przysuchę do Wieniawy na terenie Mazowsza.

Przed ogłoszeniem przetargów na kolejne odcinki S12, po zachodniej i wschodniej stronie obu wcześniej wspomnianych, muszą zakończyć się procedury środowiskowe. W maju 2024 r. raport z wynikami inwentaryzacji przyrodniczej dla odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego (A1) do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, o długości 61,2 km, trafi do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ). Oznacza to, że na początku 2025 roku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) powinna się stać prawomocna. Decyzja ta obejmuje zarówno drogę ekspresową S12 w wariancie W6+W6’, jak i S74 w wariancie W4 – W5 na terenie województwa łódzkiego.

W przypadku odcinka na wschód od Radomia toczy się postępowanie administracyjne prowadzone przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. We wniosku o uzyskanie DŚU wskazaliśmy jako preferowany wariant B (kolor brązowy) z podwariantem AB. Wybrany wariant o długości ok. 67 km przebiega przez teren gmin Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy. Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez siedem węzłów: Radom Południe, Radom Kowala, Radom Skaryszew, Tczów, Zwoleń, Czarnolas i Puławy Zachód (dawniej Bronowice).

W RPBDK zapisano również realizację łącznika drogi ekspresowej S8 od węzła Łódź Południe (A1/S8) do węzła Kozenin (S12/S74). W październiku br. podpisaliśmy umowę z biurem projektowym, które opracuje dokumentację Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Trasa w przyszłości połączy Tomaszów Mazowiecki i sąsiednie miejscowości z Łodzią, a jednocześnie skróci czas przejazdu od autostrad A1 i A2 w okolicy Łodzi w kierunku woj. lubelskiego i granicy z Ukrainą.

S17 w przetargu i przygotowaniu

Do zakończenia budowy ekspresowej siedemnastki brakuje ok. 140 km, z czego tylko ok. 14 km stanowi niezwykle ważny fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy domykający ring wokół stolicy. O problemach wynikających z przeciągających się postępowań sądowych w sprawie odwołań od decyzji środowiskowej pisaliśmy niedawno. Pozostałe ponad 125 km to trasa między Piaskami a Hrebennem, z wyłączeniem oddanej do ruchu dwujezdniowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj są trzy odcinki S17 od Zamościa w kierunku Hrebennego.

W październiku br. złożyliśmy wniosek do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla odcinków Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ i Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, a w sierpniu br. dla odcinka Zamość Wschód – Zamość Południe. Z kolei dla odcinków Piaski – Łopiennik, Krasnystaw – Izbica, Izbica – Zamość Sitaniec analizujemy oferty złożone w przetargu.

Na etapie prac przygotowawczych są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem: Łopiennik – Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ok. 12 km). W styczniu ubiegłego roku złożyliśmy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Lublinie o wydanie decyzji środowiskowej, przedstawiając preferowane warianty przebiegu drogi. Procedura jest w toku.

Niedawno poznaliśmy oferty na opracowanie STEŚ-R oraz przygotowanie dokumentacji do przetargu w trybie Projektuj i buduj dla 2-kilometrowego odcinka S17 do planowanego nowego terminala granicznego w Hrebennem. Droga powstanie w nowym śladzie i przebiegać będzie od końca realizowanego obecnie odcinka S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne do planowanego terminala odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne – Rawa Ruska. Obiekt powstać ma w nowej lokalizacji, ok. 1 km na północ od istniejącego przejścia granicznego i realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych./ GDDKiA O/L

Advertisements
aktualności Zamość akcje charytatywne Zamość architektura Zamość atrakcje turystyczne Zamość baseny Zamość biegi uliczne Zamość biblioteki Zamość biznes Zamość dziedzictwo kulturowe Zamość eventy Zamość festiwale Zamość fitness Zamość galeria sztuki Zamość historia Zamość hotele Zamość imprezy kulturalne Zamość inicjatywy społeczne Zamość informacje Zamość inwestycje Zamość kino w Zamościu kluby muzyczne Zamość kluby sportowe Zamość koncerty muzyczne Zamość koncerty Zamość konferencje biznesowe Zamość kursy i szkolenia Zamość kawiarnie Zamość kulturalne Zamość lokalne firmy Zamość lokalne wiadomości Zamość maratony Zamość muzea Zamość muzeum Zamość noclegi Zamość oferty pracy Zamość organizacje pozarządowe Zamość parki Zamość pomoc społeczna Zamość portal informacyjny Zamość przedsiębiorstwa Zamość praca Zamość przewodnik po Zamościu projekcje filmowe Zamość rekonstrukcje historyczne Zamość restauracje Zamość rynek pracy Zamość siłownie Zamość spacery po Zamościu spektakle teatralne Zamość spotkania autorskie Zamość spotkania mieszkańców Zamość szkoły Zamość szlaki turystyczne Zamość targi biznesowe Zamość teatr w Zamościu turnieje sportowe Zamość uniwersytety Zamość wydarzenia edukacyjne Zamość wydarzenia historyczne Zamość wydarzenia kulturalne Zamość wydarzenia społeczne Zamość wydarzenia w Zamościu wiadomości z Zamościa wolontariat Zamość wykłady Zamość warsztaty artystyczne Zamość warsztaty Zamość wyścigi rowerowe Zamość wystawy artystyczne Zamość wystawy Zamość zabytki Zamościa zabytki Zamość zawody sportowe Zamość zamojska społeczność życie w Zamościu zwiedzanie Zamość Akademia Zamość radio zamość imprezy zamość

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *