Nowoczesne pomoce dydaktyczne i programowanie w zamojskiej „ósemce”
Szkoła Podstawowa Nr 8 w Zamościu pozyskując fundusze unijne na realizację projektu: “Programming as a Tool for effective Teaching” czyli „Programowanie jako narzędzie do efektywnego nauczania” wzbogaciła się o nowoczesne pomoce dydaktyczne, wspomagające naukę programowania. W tym celu zakupiono 10 najnowszych modeli inteligentnych robotów edukacyjnych mBot-S. W ich skonstruowaniu oraz programowaniu biorą udział uczniowie z klas II – VIII oraz III gimnazjum.
Nauczycielka informatyki Marzena Mazurek celowo zebrała grupy różnowiekowe dając możliwość interdyscyplinarnego podejścia do tematu programowania, dzięki otwartej przestrzeni edukacyjnej, do której każdy członek wnosi swój pogląd, opinię i swoją wiedzę, którą z łatwością się dzieli w myśl zasady każdy uczy się od każdego.
To właśnie ci uczniowie element po elemencie połączyli ze sobą w całość wszystkie podzespoły zestawu, a za pomocą odpowiedniej aplikacji zainstalowanej na komputerach w szkolnej pracowni komputerowej, programują roboty.
Co to w zasadzie jest ten mBot-S? To robot przygotowany przez firmę Mblock, stanowiący doskonałą okazję do poznania podstaw robotyki oraz programowania. Bazuje na solidnej konstrukcji metalowej (aluminium). Składa się z 70 elementów.
Robota programuje się za pomocą środowiska mBlock – opartego na Scratch 2.0 (czyli edukacyjnym języku obiektowym, stworzonym jako środek do nauczania dzieci i młodzieży podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku). Elektronika mBota-S oparta jest na płytce Arduino.
– Nie mam wątpliwości, że dzieci, dla ich szeroko pojętego dobra, należy zaznajamiać z najnowszymi technologiami, stąd całym sercem popieram tego rodzaju inicjatywy. Warsztaty z robotyki i programowania dotychczas prowadzone w szkole z wykorzystaniem robotów OzoBotów a teraz wzbogacone o nowe roboty mBoty-S, dają możliwości poszerzenia wiedzy, wzbogacenia warsztatu pracy, radości tworzenia. Uczeń, nawet ten najmłodszy, po zakończeniu zajęć z robotami osiąga sukces, jest zadowolony i dumny. Warsztaty pokazują, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywa umiejętność programowania. Dzisiejszy świat stawia przed małymi odkrywcami wiele zadań, a roboty wkraczają w nasze życie już na wszystkich płaszczyznach – argumentuje zajęcia Marzena Mazurek.