Niedopowiedziane grafiki w zamojskiej BWA
Od dzisiaj (23 stycznia) w Biurze Wystaw Artystycznych Galerii Zamojskiej oglądać można wyjątkową wystawę grafik Elżbiety Gnyp pt. „nie widać nic, a – widać”.
Słowa prekursora koloryzmu -Eugène Delacroix – zdają się trafnie oddawać malarskie peregrynacje prezentowanej na wystawie twórczości Elżbiety Gnyp: pejzaże stworzone ze swobodnych, niemalże abstrakcyjnych form, uchwycona ich ulotność, a przez to subtelność. Malarstwo Elżbiety Gnyp jest bardzo wrażeniowe, soczyste w barwie, wnikliwe w kompozycji – zdaje się jakby autorka tworzyła wśród tych traw roztoczańskich, pod niebem błękitnym. Czy są one stanem ducha, czy też inspiracją wziętą z otaczającego nas krynicznego Roztocza? – Zapewne po trosze wszystkim… […] Po latach Elżbieta Gnyp postanawia wrócić do technik graficznych. Dała temu wyraz już podczas wystawy „Pejzaż” w 2018 roku, zaprezentowanej w BWA-Galerii Zamojskiej. Obok efemerycznych pejzaży zaprezentowała grafiki. Podobnie jak pastele, są one wynikiem inspiracji tą pierwszą naszą pra matką – naturą. W sferze dosłowności są to, zdaje się bagniste rozlewiska, tudzież kuliste nenufary odbijające się od tafli wody. W sferze twórczej – rytm kresek, kontrasty barwne: czerń – biel, czerń-czerwień i szarość, ale miłe oku – właśnie przywodzące na myśl roztoczańską przyrodę. Wszystko w charakterystycznym dla tej Autorki, sentymentalnym ujęciu. Twórczość Elżbiety Gnyp wpisuje się w nurt znany z obrazów Williama Turnera czy Eugeniusza Delacroix dla których to kolor był najważniejszy. Jego wibracje w naturze. U Artystki nic w tym temacie się nie zmieniło, oprócz doboru techniki prac. Tu kreska współgra z plamą, ale jest równie niedopowiedziana.
– pisze we wstępie katalogu wystawy dr Agnieszka Szykuła – Żygawska historyk sztuki.
Elżbieta Gnyp jest zamościanką, artystką malarką, kuratorką wystaw sztuki współczesnej, animatorką kultury. To absolwentka PLSP w Zamościu. Studia w PWSSP w Poznaniu, w pracowni doc. Rajmunda Dybczyńskiego, dyplom z wyróżnieniem (1988 r.). Studia Podyplomowe na Wydz. Historycznym UW (1991 r.). Od 2010 r. wykłada na Wydziale Sztuka Nowych Mediów w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Członkini Stowarzyszenia Pastelistów Polskich, Zamojskiej Grupy Fotograficznej. Wypowiada się w: malarstwie, rysunku, grafice, ilustracji, fotografii. Autorka 14 wystaw indywidualnych, uczestniczyła w ponad 100 prezentacjach zbiorowych: regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Kuratorka artystyczna ponad 80 wystawa sztuki współczesnej m.in. „Zamojskiego Leśmianowego Biennale Sztuki” oraz plenerów malarskich. Zajmuje się eseistyką i publicystyką w zakresie sztuki, autorka ponad 150 tekstów o sztuce i kulturze publikowanych w periodykach: „Zamojski Kwartalnik Kulturalny”, „Akcent”, „Zapis Czasu. Dziedzictwo i współczesność” (red. nacz. ), „Plastyka i Wychowanie”, prasie, w wydawnictwach zwartych: albumach, katalogach wystaw, periodykach, tomach poezji. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007 r.) i Prezydenta Miasta Zamość (2019 r.). W 2000 r. uczestniczyła w Kongresie Kultury Polskiej w Warszawie. Prezes Zamojskiego Towarzystwa „RENESANS”, w składzie Prezydium KR RTR RP w Warszawie (2018-2022).
Wystawa, której jesteśmy patronem dostępna będzie dla zwiedzających do 23 lutego.
Zapraszamy do obejrzenia naszej relacji z wernisażu