“Citymorphosis” w Galerii Fotografii Ratusz
Od wczoraj w zamojskiej galerii dostępna jest foto-dokumentalna wystawa Marka Berezowskiego.
Od Berlina, przez Warszawę i Moskwę, po Pekin… “Citymorphosis” to opowieść o przemianach miast dawnego Bloku Wschodniego. Dokumentalne poszukiwanie oznak transformacji od komunistycznego krajobrazu do współczesnych miast ery globalnego kapitalizmu. Podobne procesy, z różną intensywnością widać dziś w miastach Chin, Rosji, Polski czy na terenie byłego NRD. Już sama historia miast “Wschodu” czy Bloku Wschodniego jest podobna. W różnym stopniu zostały doświadczone wojnami światowymi i naznaczone brutalną przebudową. Choć zmiana tych miejsc dla “nowego człowieka” zaczęła się od inspiracji m.in. modernizmem Le Corbusiera, to na ich współczesny wygląd radykalnie wpłynęły epoki stalinizmu i realnego socjalizmu. Blokowiska powstawały na masową skalę. W latach 70. poprzedniego wieku wielka płyta nadal intensywnie zalewała miejski krajobraz. Blokowiska oplotły wianuszkiem miasta, a w centrach pojawiła się architektura, która miała wyrażać potęgę komunistycznej władzy i “ducha” obowiązującego sytemu.
Równocześnie z transformacją ustrojową w państwach Bloku Wschodniego, a w Chinach – z radykalną zmianą kursu politycznego po śmierci Mao Zedonga, rozwój miast podporządkowany został zasadom globalnego kapitalizmu. Metropolie stały się motorem wzrostu ekonomicznego. Zmieniła się nie tylko ich przestrzeń geograficzna, ale też symboliczna. Komunistyczna architektura straciła swój uprzywilejowany charakter na rzecz drapaczy chmur, szklanych pomników kapitalizmu. Korporacje zajęły najdogodniejsze lokalizacje. Mieszkańcy metropolii mają coraz mniejszy wpływ na planowanie i rozwój lokalny swojego najbliższego otoczenia. Dzieje się tak niezależnie czy dzieje się to w Europie czy Azji, demokracji czy systemie autorytarnym. Jest to efektem podporządkowania planowania przestrzeni miejskiej logice wzrostu i zysku.
Citymorphosis to projekt foto-dokumentalny. Wybierając kadry pozbawione znaków, symboli, możliwa stała się wizualna synteza uniwersalnych i globalnych przemian współczesnych miast “Wschodu”, obserwacja procesów unifikacji przestrzeni miejskiej i pop-kulturowych wzorców. Zdjęcia na wystawie i w książce są niepodpisane. Dzięki temu, choć złożona z pozornie odległych miejsc, różnych miast i państw, rzeczywistość przedstawiona w “Citymorphosis” może wydawać się jednym megamiastem. Zdjęcia zostały zrobione głównie w: Berlinie (Niemcy), Warszawie, na Śląsku (Polska), Moskwie, Petersburgu (Rosja), Pekinie, Chongqing, Tianjin, Guangzhou i Wenchang (Chiny) w latach 2013-2016. Miasta zostały wybrane przede wszystkim zgodnie z indeksem światowych miast globalnych (The Global Cities Index), w których przedstawiane zjawiska zachodzą najintensywniej.
Marek M. Berezowski to fotograf i antropolog kultury. Doktorant w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej WH UW, absolwent Fotografii Łódzkiej Szkoły Filmowej, oraz Etnologii na Uniwersytecie Warszawskim. Nagrodzony m.in. w konkursach prasowych BZ WBK Press Foto 2014 i 2016, Newsreportaż 2008, laureat konkursu Leica Street Photo 2016, zdobywca dziesięciu honorowych wyróżnień konkursu IPA w 2016 r. Stypendysta programu “Młoda Polska” Narodowego Centrum Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2016 r. Prezentował prace między innymi podczas Miesiąca Fotografii w Los Angeles, The Boutographies – Rencontres Photographiques w Montpellier, na Festiwalu Photon w Walencji, Warsaw PhotoDays I Eastreet. Preferuje długoterminowe projekty dokumentalne, m.in. Kosowo(2007-2011), Wojna w Donbasie (od 2015), Citymorphosis: Polska, Chiny, Rosja, Niemcy (2013-2017). W 2017 r. ukazała się fotoksiążka “Citymorphosis”.
Wystawę oglądać można do 7 listopada w Galerii Fotografii Ratusz.
Nasza relacja z otwarcia wystawy