Znamy oferty na kolejny odcinek drogi ekspresowej S17 w woj. lubelskim
W czwartek 21 kwietnia poznaliśmy firmy zainteresowane realizacją pierwszego z trzech odcinków S17 pomiędzy Zamościem i Hrebennem, na wysokości Zamościa. Dziś otworzyliśmy dziewięć ofert na projekt i budowę dalszego ciągu do Tomaszowa Lubelskiego.
Przebieg trasy
Odcinek Zamość Południe – Tomaszów Lubelski będzie liczył ok. 18,5 km i przebiegać będzie wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17 po jej wschodniej stronie. Za węzłem Zamość Południe nowa trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do DK17. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego, która jest w eksploatacji (udostępniona została pierwsza nitka, trwa budowa drugiej).
Złożone oferty będą oceniane pod względem trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (30 proc.) oraz terminu realizacji kontraktu (10 proc.). Nasz budżet na realizację tej inwestycji to 838,69 mln zł.
Oferty
- Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret – ok. 822,5 mln zł
- Budimex – ok. 830,1 mln zł
- konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider), Acciona Construcción (partner) – 830,6 mln zł
- Stecol Corporation – ok. 868,5 mln zł
- Mota-Engil Central Europe – ok. 940,7 mln zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – ok. 955,9 mln zł
- konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider), Aldesa Construcciones (partner) – ok. 969,8 mln zł
- konsorcjum firm NDI (lider), NDI Sopot, SP Sine Midas Stroy, SP Sine Midas Stroy Oddział w Polsce, Fabe Polska (partnerzy) – ok. 982,1 mln zł
- konsorcjum firm Unibep (lider), Budrex, Value Engineering (partnerzy) – ok. 999,1 mln zł
Przetargi na odcinki S17
Przetargi na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków drogi S17 między Zamościem a Hrebennem ogłosiliśmy w grudniu ubiegłego roku. Z uwagi na trudną sytuację geopolityczną (wojna w Ukrainie i jej wpływ na gospodarkę) przedłużyliśmy termin składania ofert. Pozwoliło to na dłuższą obserwację sytuacji na rynku budowlanym i optymalne skalkulowanie ryzyk przez wykonawców.
Wartość złożonych ofert względem naszych szacunków może wskazywać na zmianę podejścia potencjalnych wykonawców do wyceny prac. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, gdy branża budowlana mierzyła się ze skutkami pandemii koronawirusa, w przetargach GDDKiA obserwowaliśmy trend, w którym oferty opiewały znacznie poniżej naszych szacunków – nawet do 50 proc. Często składane były również oferty, których wartość odpowiadała 60-80 proc. szacunków GDDKiA.
Ze swojej strony niezmiennie apelowaliśmy do wykonawców, aby rzetelnie podchodzili do wyceny składanych ofert, odpowiednio kalkulowali ryzyka oraz brali pod uwagę dostępność towarów, usług i pracowników na rynku. Jednak przez kilkanaście miesięcy sytuacja nie ulegała zmianie.
Większy optymizm
Przetarg dotyczący S17 jest trzecim „dużym” postępowaniem, w którym oferty poznaliśmy już po wybuchu wojny w Ukrainie (o pierwszym pisaliśmy tutaj). Widoczny wówczas trend, już w pierwszym przetargu na S17 (Zamość Wschód – Zamość Południe) był wyraźnie spłaszczony, natomiast dzisiejsze otwarcie napawa optymizmem, bo w naszym budżecie zmieściło się jeszcze więcej ofert złożonych przez wykonawców.
Wyniki dzisiejszego otwarcia nadal mogą jednak wskazywać na powrót do podejścia prezentowanego przez branżę w latach 2018-2019 oraz na odzwierciedlenie obecnej sytuacji cenowej i materiałowej notowanej na rynku budowlanym.
W kwietniu zaplanowaliśmy jeszcze trzy otwarcia ofert (pisaliśmy o tym w komunikacie z 15 kwietnia br.). Po poznaniu ofert we wszystkich tych przetargach, będziemy mogli mówić o tym, czy mamy do czynienia z nowym trendem. Ważne, by stabilizować rynek i odpowiedzialnie podchodzić do realizowanych zadań, równomiernie rozkładając podział ryzyk.
25 kwietnia br. otworzymy oferty w przetargu na realizację odcinka S17 między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem o długości 17,5 km. /Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad/