Z lekturą za pan brat w Gimnazjum nr3 w Zamościu
W maju nastąpiło podsumowanie całorocznego projektu czytelniczo-plastycznego „ Z lekturą za pan brat” na apelach szkolnych. W ubiegłym roku szkolnym uczniowie w całorocznym projekcie „ Polecamy i czytamy na apelach szkolnych ” polecali różnorodną tematykę do czytania w wolnym czasie od nauki. W bieżacym roku szkolnym uczniowie też mogli wypożyczać i czytać książki o tematyce interesującej danego ucznia, ale nauczyciel bibliotekarz pani Elżbieta Smorowska szczególnie zachęcała do czytania lektur. Na apelach uczniowie – łącznicy z biblioteką i uczniowie realizujący projekt edukacyjny prezentowali przygotowane plakaty i przekazywali krótką informację o danej lekturze, by zachęcić do czytania lektur, a nie tylko gotowych opracowań, bo przecież lektura nie jest taka straszna i warto ją przeczytać.
Pierwszy apel odbył się 11.10. 2016 r.dla klas I, II , III gimnazjum i prezentowana była lektura Erica-Emmanuella Schmitta „Oskar i pani Róża”. Uczeń 1C Franciszek Drozdowski przedstawił tę książkę w formie plakatu i opowiedział w sposób plastyczno-słowny o tej lekturze. Było to pierwsze spotkanie z lekturą na apelach podczas obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych. Na kolejnych apelach lektury przedstawiane były w różnych formach, by zachęcić uczniów do czytania, ponieważ jak ogólnie wiadomo lektury szkolne mają swoich zwolenników i przeciwników.
8.11.2016 r. Karol Duda i Bartłomiej Litwin uczniowie 3A Gimnazjum prezentowali lekturę szkolną Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”. Uczniowie wraz z przygotowanym plakatem polecającym i zachęcającym do przeczytania tej książki uczestniczyli w apelach dla klas II i III.. Swoim kolegom i koleżankom przekazali krótką informację o autorze lektury i jej wspaniałych, młodych ludziach – godnych miana bohaterów.
6. 12. 2016 r. na apelu klas III uczniowie 3A Magdalena Żuk i Dawid Skoniecki polecali lekturę Wiliama Szekspira „ Romeo i Julia” Z kolei Ewa Gilewska i Hubert Gromadzki z 2A prezentowali lekturę Charlesa Dickensa „Opowieść wigilijna” na apelach dla klas II i I Gimnazjum. Obie lektury przedstawione były w ciekawej słowno – plastycznej formie. Przygotowane ciekawe prezentacje zachęciły nawet tych „opornych” czytelników, którzy jeszcze w/w lektur nie przeczytali.
7.02.2017r. na poszczególnych apelach dla klas III, II i I prezentowane były 3 lektury z przygotowanymi plakatami. . Na apelu klas III uczeń 3A Jakub Łyś polecał lekturę Henryka Sienkiewicza „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela”, a plakat wykonała Kinga Złomańczuk 3A. Z kolei dla klas II Gimnazjum Magdalena Piwko 2A polecała lekturę Williama Szekspira „Romeo i Julia”, a Natalia Mazurek wykonala plakat do omawianej lektury. Na apelu dla klas I uczennice Milena Szuwara, Julia Goździuk IC zaprezentowały lekturę J.R.R. Tolkiena„ Hobbit, czyli tam i z powrotem”, a Monika Kucharska IA wykonała do tej lektury plakat. Uczniowie Gimnazjum z zaciekawieniem wysłuchali informacji zachęcających do czytania lektur i obejrzeli plakaty, które po apelach wyeksponowane były zawsze na tablicy biblioteki na łączniku szkolnym.
14.03.2017r. Lekturę „Opium w rosole’’ Małgorzaty Musierowicz prezentowali uczniowie klasy 2B Paulina Bochniarz wykonała plakat, a Bartłomiej Babicz zachęcał rówieśników do przeczytania tej lektury i innych ksiązek M. Musierowicz znajdujących się w bibliotece.. Z kolei dla klas I uczniowie z klasy 1A Patrycja Wybranowska, Agata Jaworska i 1C Dawid Chrzan przygotowali i zaprezentowali lekturę „Mały Książę’’ Antoine de Saint-Exupery.
9.05.2017r.. na apelach klas III i II Gimnazjum Patryk Ładniak 3C polecał „Latarnika” Henryka Sienkiewicza w ciekawej formie z podkładem szumu morskich fal i krzyku mew, a plakat przygotowała Karolina Radomska 2B. Z kolei Anastazja Wiśniewska 1C i Zuzanna Gasik 1A zaprezentowały na apelu dla klas I lekturę Moliera „ Skąpiec”. Obie lektury przedstawione były w ciekawej słowno – plastycznej formie. Plakat „Skąpca” przygotowała Zuzia. Ciekawe prezentacje zachęciły nawet tych „opornych” czytelników, którzy jeszcze w/w lektur nie przeczytali, ponieważ obie dziewczyny miały odmienne zdania na temat tej samej ksiązki, a Patryk zadał kolegom i koleżankom pytania do przemyślenia po swojej prezentacji. Całoroczny projekt czytelniczo – plastyczny„ Z lekturą za pan brat” na apelach szkolnych.wpłynął pozytywnie na młodych czytelników. Zwiększyło się zainteresowanie lekturą, zwiększyło się czytelnictwo i poprawa ocen z języka polskiego.