Turecka spółka wybuduje DK 17 Zamość Południe do węzła Tomaszów Lubelski Północ
Pozytywnym wynikiem zakończyła się standardowa, uprzednia kontrola przetargu na zaprojektowanie i budowę ponad 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 od Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego, którą przeprowadził Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
Podpisanie umowy planowane jest jesienią, po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót.
Przebieg trasy
Odcinek od węzła Zamość Południe do węzła Tomaszów Lubelski Północ będzie liczył ok. 18,5 km i przebiegać będzie wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17 po jej wschodniej stronie. Za węzłem Zamość Południe nowa trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do DK17. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego.
Przetarg i realizacja
W przetargu na wyłonienie wykonawcy wpłynęło dziewięć ofert. Najkorzystniejszą złożyła turecka spółka Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret, która za zaprojektowanie i budowę odcinka zaoferowała ok. 822,5 mln zł. Po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót będziemy mogli podpisać umowę, co planujemy w IV kwartale tego roku. Budowa trasy planowana jest w latach 2024-2026.
S17 zgodnie z planami
14 października br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S17 Zamość Wschód – Zamość Południe. Odcinek o długości 12,5 km wybuduje firma Budimex, a wartość kontraktu to ok. 440,6 mln zł. Zgodnie z planami jeszcze w tym roku planujemy podpisać umowy na realizację kolejnych dwóch odcinków: Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne. W przypadku ostatniego z nich trwa jeszcze obowiązkowa kontrola przetargu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Aktualnie na etapie prac przygotowawczych jest też pięć odcinków drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem o łącznej długości ok. 67 km. Jeszcze w tym roku planujemy ogłoszenie przetargów na realizację trzech z nich. Dla dwóch (Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód) toczy się procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.
Z Warszawy do granicy z Ukrainą
Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski – Hrebenne stanowi element ciągu drogowego S17 Warszawa – Lublin – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne (granica państwa). To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie się łączyć na węźle Piaski Wschód z planowaną drogą ekspresową S12, a poprzez wybudowane odcinki S12 i S17 oraz istniejące węzły na obwodnicy Lublina, połączy się także z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia).
S17 wraz z S12 i S19 stanowić będą na terenie województwa lubelskiego zasadniczy szkielet dróg o dużej przepustowości, łączących kluczowe ośrodki gospodarcze kraju z największymi miastami Polski Wschodniej.