Szlak „Południe-Zachód” po testach
Próbny kontener wysłany trasą „Południe – Zachód” dotarł ze Sławkowa do Astary w Iranie w ciągu 9 dni. Droga powrotna zajęła 13 dni.
– Udany transport kontenera dowodzi, że szlak spełnia wszystkie wymogi techniczne i proceduralne.
Niewątpliwym ułatwieniem jest to, że kontener pokonuje trasę czarnomorską na promie kolejowym, co pozwala uniknąć czasochłonnego przeładunku. Test pokazał nam też, gdzie są obszary do poprawy, nad którymi będziemy pracować wspólnie z naszymi partnerami – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej.
Korytarz transportowy „Południe – Zachód” South – West Route to nowy transkontynentalny projekt logistyczny kolei ukraińskich, azerbejdżańskich, gruzińskich, irańskich i polskich. Celem współpracy jest realizacja przewozów pomiędzy UE a Ukrainą, Gruzją, Azerbejdżanem przez Iran aż do Indii. Łączna długość korytarza wynosi 7 654 km. Trasa ta jest 2-3 krotnie szybsza od drogi morskiej oraz krótsza o ponad 1000 km od alternatywnego korytarza lądowego biegnącego przez terytorium Rosji.
PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługi przewozowe i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego.
Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 o długości 400 km umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.