Świąteczne zakupy – Miejski Rzecznik Konsumentów radzi
Miejski Rzecznik Konsumentów w Zamościu radzi, na co należy zwrócić uwagę w gorączce świątecznych zakupów i o czym powinniśmy pamiętać, kupując prezenty.
Zwrot nietrafionego prezentu? Możliwy wtedy, gdy kupujemy na odległość, np. przez Internet, przez telefon, albo poza siedzibą przedsiębiorcy, np. na pokazie, prezentacji albo u siebie w domu.
Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. W zamian – może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.
Pamiętajmy, że tylko gdy kupujemy produkt przez Internet, możemy zrezygnować z zakupów bez podawania powodu w ciągu 14 dni od dnia jego odbioru.
2 lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji na podstawie rękojmi od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.
W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.
Dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.
Zwracajmy uwagę również na sztuczki sprzedawców: 5,99 zł brzmi lepiej niż 6 zł – magiczne końcówki 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, muzyka, duże koszyki – to sztuczki sprzedawców, których nie zawsze jesteśmy świadomi, a ich celem jest zachęcenie do kupowania. Warto poznać choćby niektóre z nich.
Inne ceny – zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Ważne: cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.
Gratisy muszą być bezpłatne, jednak czasem zdarza się, że za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny. Zdarza się, że kupując w komplecie np. szczoteczkę i pastę do zębów, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno. Pamiętajmy, że towar oznaczony jako gratis musi być bezpłatny.
Reklamacja z pudełkiem? Oryginalne opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może go wymagać od klienta.
Decydując się na szybką pożyczkę:
– zwróć uwagę na całkowity koszt, czyli ile otrzymujesz, a ile musisz oddać.
– sprawdź dodatkowe płatności np. z tytułu ubezpieczenia.
– nie sugeruj się reklamą raty 0 %, sprawdź czy koszty nie są ukryte.
Porad prawnych konsumentom udzielają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów oraz Inspekcja Handlowa. Można także zadzwonić pod bezpłatny numer 800 889 866 lub napisać e-mail pod adres porady@dlakonsumentow.pl
Mieszkańców Miasta Zamościa miejski rzecznik konsumentów przyjmuje od poniedziałku do czwartku w Urzędzie Miasta, Rynek Wielki 13, Oficyna Ratusza pokój nr 204. W poniedziałek, środę i czwartek w godzinach od 7.30 do 15.30, we wtorek od 8.00 do 16.30, można także dzwonić pod numer telefonu 84 677 24 22.
Mieszkańcy Powiatu Zamojskiego mogą zgłaszać się do powiatowego rzecznika konsumentów urzędującego w Starostwie Powiatowym w Zamościu ul. Przemysłowa 4.
Internauci mogą skorzystać z szybkich porad udzielanych przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Federację Konsumentów. Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronach internetowych tych organizacji. Odpowiedzi na pierwszych 100 zapytań każdego dnia będą udzielone w ciągu 24 godzin, na pozostałe pytania nie później niż w ciągu 3 dni.
Ponadto, od 1 do 15 grudnia radiu i telewizji będzie można obejrzeć spoty promujące prawo do reklamacji. Jest to druga odsłona kampanii dotyczącej ustawy o prawach konsumenta. Więcej informacji o nowych przepisach można znaleźć na stronie internetowej www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl
Info.: Newsletter Zamościa 03/12/2015