Nowe Międzynarodowe Szlaki Transportowe
W Krajowej Izbie Gospodarczej podczas konferencji Nowe Międzynarodowe Szlaki Transportowe przedstawione zostały możliwości alternatywnego transportu intermodalnego na trasach z Azji do Europy – korytarzem „Południe-Zachód”, który prowadzi z Indii, przez Iran, Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę do Polski oraz Międzynarodową Transkaspijską Trasę Transportową (TMTM)
– z zachodnich Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie i Azerbejdżan. W konferencji wzięli udział przedstawiciele władz państwowych, ambasad, przedsiębiorstw kolejowych oraz importerów i eksporterów zainteresowanych szybkim transportem na szlaku z Azji do Europy.
Korytarz transportowy Południe-Zachód to nowy transkontynentalny projekt logistyczny kolei ukraińskich, azerbejdżańskich, gruzińskich, irańskich i polskich. Celem współpracy jest realizacja przewozów pomiędzy UE a Indiami przez Iran, Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę. Łączna długość korytarza wynosi 7 654 km. Trasa ta jest 2-3 krotnie szybsza od drogi morskiej oraz krótsza o ponad 1000 km od alternatywnego korytarza lądowego biegnącego przez terytorium Rosji.
– 28 kwietnia wysłaliśmy trasą Południe-Zachód próbny kontener ze Sławkowa do Astary. Transport dotarł do Iranu po 9 dniach, co pozwoliło potwierdzić techniczne możliwości trasy – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. 10 maja próbny kontener wyruszył w drogę powrotną do Polski i obecnie oczekujemy go w Sławkowie. To dowód na to, że trasa jest przygotowana do przewozów i możemy odpowiedzieć na zapotrzebowanie importerów i eksporterów – dodaje prezes Tracichleb.
Z kolei Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM) – Middle Corridor prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę. Tak, jak korytarz „Południe-Zachód” dociera do Sławkowa na Śląsku, gdzie zlokalizowany jest najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na linii szerokotorowej. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie. Jak wynika z analiz kolei kazachskich, liczba kontenerów z Chin do Europy w tranzycie przez Kazachstan wyniesie w 2020 roku 800 tysięcy.
– Perspektywa uruchomienia szlaku kolejowego z Azji Centralnej do Polski ma istotne znaczenie dla rozwoju wymiany handlowej pomiędzy krajami leżącymi na tej trasie. Jestem przekonany, że dzisiejsze spotkanie i tak liczna obecność zgromadzonych tu partnerów biznesowych, zostaną wykorzystane do intensyfikacji międzynarodowych przewozów kolejowych oraz przyczynią się do współpracy z innymi korytarzami euro-azjatyckimi – mówi prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński.
Rosnące zainteresowanie przewozami pozytywnie odbija się na wynikach PKP LHS. W 2017 roku spółka przewiozła ponad 10 milionów ton towarów. Pierwszy kwartał tego roku był rekordowy. Spółka przewiozła 2 mln 890 tys. ton ładunków, ustanawiając najlepszy kwartalny wynik przewozowy w swojej historii. Poprzedni rekord odnotowano 7 lat temu, w I kwartale 2011 roku, wówczas przewozy ogółem wyniosły 2 mln 707 tys. ton.
PKP LHS intensywnie przygotowuje się do uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku. Pod koniec stycznia 2018 r. spółka podpisała umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł, z czego 121 mln zł wyniesie kredyt z EBI. Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć przepustowość. Łącznie do 2025 roku PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł.
PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługi przewozowe i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 o długości 400 km umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.