Podróż bez barier z POLREGIO

Blisko 9 na 10 pociągów w użytku POLREGIO – nawet starszych – jest dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Podróżni o ograniczonej mobilności mogą liczyć również na pomoc drużyny konduktorskiej i udogodnienia w kasach przewoźnika.

Wszystkie drużyny konduktorskie POLREGIO są specjalnie przeszkolone z udzielania pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami podczas podróży. Do grupy tej zaliczają się pasażerowie korzystający z wózków inwalidzkich oraz podróżni z dysfunkcjami narządów wzroku i słuchu, ale także osoby starsze, poruszające się o kulach, rodzice z małymi dziećmi, kobiety w ciąży oraz wszyscy pasażerowie, którzy z innych powodów mają trudności z przemieszczaniem się, zakupem biletów czy dostępem do informacji o przejazdach. Obsługa pociągu służy wsparciem wszystkim, którzy go potrzebują.

Pomoc w podróży

W składach POLREGIO można skorzystać z usługi asysty. Drużyna konduktorska, która współpracuje z obsługą innych przewoźników oraz obsługą dworca, zapewnia pomoc przy wejściu i wyjściu z pociągu oraz przy zabraniu bagażu. Skorzystanie z tej formy wsparcia nie wiąże się z żadną dodatkową opłatą. Usługę można zamówić na kilka sposobów:

  • ·       poprzez formularz elektroniczny na stronie przewoźnika;
  • ·       przez e-mail – do każdego województwa jest przypisany specjalny adres, służący do zamawiania asysty;
  • ·       przez infolinię, dostępną pod numerem 800 022 222 i działającą we wszystkie dni tygodnia w godz. 7:00-23:00;
  • ·       w kasach biletowych – obsługa kasy wypełnia formularz i w imieniu podróżnego kontaktuje się z infolinią.

Choć regulacje obowiązujące w Unii Europejskiej warunkują zapewnienie asysty zgłoszeniem zapotrzebowania na nią minimum 24 godziny przed przejazdem, to POLREGIO przyjmuje również zgłoszenia wpływające w krótszym terminie. W takim przypadku wsparcie udzielane jest jednak przez przewoźnika w stopniu, na jaki pozwalają aktualne możliwości – asysta może wiązać się z koniecznością zmiany podstawianego pociągu na pojazd dostosowany do potrzeb podróżnego, co z uwagi na kwestie logistyczne może już nie być możliwe na kilka godzin przed przejazdem.

Osoby o ograniczonej mobilności, nieposiadające biletu są zwolnione z obowiązku zgłaszania się do konduktora niezwłocznie po wejściu do pociągu. Nie są również obciążane dodatkowymi opłatami za wydanie biletu podczas podróży. Z kolei osoby podróżujące z psem przewodnikiem lub psem asystującym, nie muszą nabywać biletu na przewóz zwierzęcia.

Udogodnienia w pociągach i kasach POLREGIO

W udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami wyposażonych jest niemal 90 proc. wszystkich pociągów w użytku POLREGIO. Ich dostępność może jednak różnić się pomiędzy województwami. W składach tych znajdują się windy i pomosty ułatwiające wsiadanie, specjalne (oznaczone piktogramami) miejsca w wagonach oraz toalety przystosowane do potrzeb pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich. Więcej podobnych udogodnień można zauważyć w nowszych, bardziej nowoczesnych pociągach. Przykładowo: pojazdy POLREGIO na Podlasiu wyposażone są też w pola uwagi ułatwiające poruszanie się niewidomym i słabowidzącym, w składach nadawane są komunikaty głosowe o zbliżających się przystankach, a trasa przejazdu jest dodatkowo wyświetlana na ekranach umieszczonych wewnątrz pojazdu.

W województwach lubelskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim i zachodniopomorskim do potrzeb pasażerów o ograniczonej mobilności dostosowane są wszystkie pociągi. Standardy dostępności spełnia 99 proc. pojazdów w Wielkopolsce, 93 proc. taboru spalinowego i 60 proc. elektrycznych zespołów trakcyjnych na Pomorzu, 90 proc. pojazdów w województwie warmińsko-mazurskim, 87 proc. w województwie świętokrzyskim, 75 proc. w województwie kujawsko-pomorskim, zdecydowana większość również w województwie łódzkim i na Dolnym Śląsku.

Do obsługi podróżnych z niepełnosprawnościami przystosowana jest również większość kas POLREGIO. Udogodnienia dla kupujących bilety to przede wszystkim obniżone okienka, ale także oznaczenia w alfabecie Braille’a, dotykowe ścieżki prowadzące dla niewidomych oraz pętle indukcyjne, które są wsparciem dla osób z dysfunkcjami narządu słuchu.

Szczegółowe informacje na temat planowania podróży bez barier są dostępne na stronie przewoźnika pod adresem: https://polregio.pl/pl/podroz-bez-barier/.

 Jakub Leduchowski

Advertisements
aktualności Zamość akcje charytatywne Zamość architektura Zamość atrakcje turystyczne Zamość baseny Zamość biegi uliczne Zamość biblioteki Zamość biznes Zamość dziedzictwo kulturowe Zamość eventy Zamość festiwale Zamość fitness Zamość galeria sztuki Zamość historia Zamość hotele Zamość imprezy kulturalne Zamość inicjatywy społeczne Zamość informacje Zamość inwestycje Zamość kino w Zamościu kluby muzyczne Zamość kluby sportowe Zamość koncerty muzyczne Zamość koncerty Zamość konferencje biznesowe Zamość kursy i szkolenia Zamość kawiarnie Zamość kulturalne Zamość lokalne firmy Zamość lokalne wiadomości Zamość maratony Zamość muzea Zamość muzeum Zamość noclegi Zamość oferty pracy Zamość organizacje pozarządowe Zamość parki Zamość pomoc społeczna Zamość portal informacyjny Zamość przedsiębiorstwa Zamość praca Zamość przewodnik po Zamościu projekcje filmowe Zamość rekonstrukcje historyczne Zamość restauracje Zamość rynek pracy Zamość siłownie Zamość spacery po Zamościu spektakle teatralne Zamość spotkania autorskie Zamość spotkania mieszkańców Zamość szkoły Zamość szlaki turystyczne Zamość targi biznesowe Zamość teatr w Zamościu turnieje sportowe Zamość uniwersytety Zamość wydarzenia edukacyjne Zamość wydarzenia historyczne Zamość wydarzenia kulturalne Zamość wydarzenia społeczne Zamość wydarzenia w Zamościu wiadomości z Zamościa wolontariat Zamość wykłady Zamość warsztaty artystyczne Zamość warsztaty Zamość wyścigi rowerowe Zamość wystawy artystyczne Zamość wystawy Zamość zabytki Zamościa zabytki Zamość zawody sportowe Zamość zamojska społeczność życie w Zamościu zwiedzanie Zamość Akademia Zamość radio zamość imprezy zamość

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *