Przedświąteczne porady miejskiego rzecznika konsumentów

Przedświąteczne porady miejskiego rzecznika konsumentów
– zwrot nietrafionego prezentu możliwy jest wtedy, gdy zakup dokonany został w trybie umowy zawartej na odległość np. przez Internet, przez telefon, z katalogu; można skorzystać wtedy z prawa do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny; termin na złożenie oświadczenia o odstąpieniu wynosi 14 dni od daty otrzymania towaru;
– prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni przysługuje konsumentom także wtedy gdy towar zostanie zakupiony np. na pokazie, prezentacji albo jeśli umowę podpiszemy w domu; są to umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa; termin 14 dni liczy się od daty zawarcia umowy;
– prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni przysługuje tylko w odniesieniu do umów o których mowa powyżej i tylko wtedy gdy umowa zostanie zawarta przez konsumenta i przedsiębiorcę;
– w sklepach tradycyjnych tzw. stacjonarnych sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru; klient posiada tylko prawo do reklamacji jeśli towar okaże się wadliwy;
– zwrot towaru, który nie ma wad zależy od dobrej woli sprzedawcy; jeżeli się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. wskazać termin zwrotu, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek; w ramach zwrotu sprzedawca nie zawsze musi zwrócić gotówkę, może zaproponować wymianę towaru czy bon na zakupy;
– reklamacje możemy składać do sprzedawcy w ramach odpowiedzialności z tytułu rękojmi lub do gwaranta na podstawie gwarancji, jeśli została udzielona;
– gwarancja jest dobrowolna, powinna być wyrażona dokumentem, który zawiera warunki gwarancyjne.

Decydując się na szybką pożyczkę:
– Zwróć uwagę na całkowity koszt, czyli ile otrzymujesz, a ile musisz oddać.
– Sprawdź dodatkowe płatności np. z tytułu ubezpieczenia.
– Nie sugeruj się reklamą raty 0 %, sprawdź czy koszty nie są ukryte.
– Sprawdź wiarygodność firmy z którą zawierasz umowę.
– Dokładnie przeczytaj umowę wraz z załącznikami.
– Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz.

Kupując podczas wyprzedaży i promocji świątecznych klient ma takie samo prawo do reklamacji towaru jak przy zakupie bez promocji. Tylko przecena z powodu wady eliminuje możliwość składania reklamacji z powodu tej wady na podstawie której dokonano przeceny.

Porad prawnych konsumentom udzielają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów oraz
Inspekcja Handlowa. Można także zadzwonić pod numer infolinii 801 440 220, 22 290 89 16 (opłata według taryfy operatora), która czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00 lub napisać e-mail pod adres porady@dlakonsumentow.pl

Marek Gajewski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *